Det här kommer att handla om redovisning Helsingborg. Varje år sker det en redovisning i Helsingborg om var alla skattepengar har gått under året. Detta måste alla städer göra varje år. Det är lagstadgat, men man gör det inte bara för att det är en lag, utan det kan också vara väldigt intressant för både staten och själva samhället att veta.

Man kanske får reda på att det har gått alldeles för mycket pengar till någonting eller så kanske det har gått alldeles för lite pengar till någonting, och då kanske det kan vara bra med en redovisning så att man kan se detta och sedan veta hur man ska fördela pengarna på ett lite bättre sätt, så att det blir en lite mer rättvis fördelning i fortsättningen.

Vilka delar finns i redovisningen?

Redovisningen är en viktig del där skattepengarna redovisas, men det är inte bara ett moment där man redovisar pengarna, utan det finns flera moment och delar. Ett moment är bokföring och det är när man skriver ner ett bevis på ett företags alla affärsrelaterade händelser. Det ska alltså finnas ett bevis på händelserna.

Bevisen kallas för verifikationer och det kan exempelvis vara i form av fakturor eller kvitton. Det kan även vara så att ett företag inte har något kvitto eller en faktura och då får man helt enkelt göra en själv, och då kallas det istället för en bokföringsorder. Det är du själv som ansvarar för en bokföring och då måste man såklart ta ansvar och inte anlita personer som verkar oseriösa eller liknade, eftersom du har ansvaret och din bokföring måste bli seriös och ordentlig.